Komunikacja niewerbalna cz.1

Język ciała to potężne pojęcie, które powinieneś zrozumieć by móc skutecznie rozumieć zasady mowy ciała. Komunikacja niewerbalna składa się z postawy ciała, gestów, mimiki i ruchów gałek ocznych.

Jakiś czas temu wpadła mi w ręce humorystyczna grafika. Zwróciła ona moją uwagę na temat komunikacji niewerbalnej i jej aspektów i skłoniła do popełnienia kilku tekstów.  Oto i pierwszy z nich. 🙂

A cóż to za grafika?
Znalezione obrazy dla zapytania komunikacja niewerbalna

Dość jednak humorystycznego wstępu.
Warto by każdy z nas uświadomił sobie że istotne jest nie tylko to CO mówimy, o wiele bardziej istotne jest to JAK mówimy.
Rozmawiając ze znajomymi, z szefem w pracy, ze współpracownikami, klientami czy też bliskimi, wysyłamy niezliczoną ilość takich sygnałów. Co najważniejsze, sygnały te wysyłamy w niemal całkowicie podświadomy sposób, a treść komunikatów, które przekazujemy to w 70% komunikacja niewerbalna.
A co w sytuacji gdy spotykamy kogoś po raz pierwszy i chcemy wywrzeć jak najlepsze wrażenie lub… chcemy ocenić kogoś kogo poznajemy. 

Pamiętaj!  Pierwsze wrażenie to tylko 30 sekund! a jak ważne jest nie trzeba chyba podkreślać. 

Nasze gesty, mimika, mogą powiedzieć więcej niż nasze słowa.
Dla przykładu, gesty mogą podkreślić punkt widzenia lub wagę przekazywanej wiadomości, postawa ciała może ujawniać nasze nastawienie do tematu lub rozmówcy. Może także zdradzić nasze znudzenie bądź zainteresowanie tematem.

Powinniśmy więc zauważyć, że język ciała jest wyjątkowo istotnym aspektem zarządzania i przywództwa.  Zasadne  jest zatem poznanie podstaw komunikacji 🙂
Dzięki tej wiedzy, będziesz w stanie dowiedzieć się jak powinieneś reagować na to co słyszysz. Czy powinieneś wierzyć w słowa i deklaracje rozmówcy, czy też mieć wątpliwości co do ich przejrzystości?

PAMIĘTAJ!
Ludzie z różnych kultur mogą inaczej interpretować gesty.
Dla przykładu, coś tak oczywistego jak kiwanie głową w górę i w dół wydaje się być jednoznaczne w każdym kraju, do czasu aż nie odwiedzisz Bułgarii, gdzie taki gest oznacza przeczenie a nie potwierdzenie.
Wszystkie te drobnostki, mogą okazać się kluczowe podczas relacji interpersonalnych z osobami z innych środowisk kulturowych. Ich znajomość (lub jej brak) mogą zaoszczędzić (lub przysporzyć) kłopotliwych sytuacji i nieporozumień.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak różni się język ciała w różnych kulturach kliknij TUTAJ 🙂

Poznaj 4 podstawowe zasady jak poprawić jakość komunikacji niewerbalnej.

  1.  Postaw sobie cele i konsekwentnie je realizuj. Wyobraź sobie siebie jako pewnego siebie człowieka, spokojnego, doświadczonego i cenionego. Jak Twoim zdaniem taka osoba powinna się zachowywać? Pomyśl w jakim stopniu rzeczywistość różni się od wyobrażenia i… do dzieła!
  2. Spróbuj zidentyfikować mocne i słabe strony swojej komunikacji niewerbalnej (możesz poprosić o pomoc specjalistę) i pracuj nad udoskonaleniem problematycznych sfer po kolei.
    Skupienie się nad jednym obszarem pozwali Ci szybciej wyrugować problem.
  3. Fake it till you make it!  naucz się języka ciała. Tak, to możliwe, jesteś w stanie nauczyć się jak właściwie posługiwać się mową ciała, jak wyrażać i podkreślać swoje emocje, wzbudzać i przyciągać zainteresowanie rozmówców. Początkowo będzie to wymagało od Ciebie pewnego nakładu pracy, ,świadomości ciała i wykonywanych gestów. Jednak po pewnym czasie stanie się to dla Ciebie naturalne.
  4. Naucz się odczytywać sygnały wysyłane przez innych. Przyglądaj się ludziom, z którymi rozmawiasz i w towarzystwie, których przebywasz. Ich postawie, gestom. Wsłuchaj się w ich ton głosu. Zobaczysz wówczas jak wiele możesz zaobserwować i dowiedzieć się na temat ich samych oraz tematu, który wspólnie poruszacie. Jest to wyjątkowo cenna wiedza, zwłaszcza w sytuacji gdy negocjujesz umowę z klientem, starasz się uzyskać zgodę szefa na nowy projekt lub przekonać do swoich argumentów.
    Poznaj podstawowe gesty mowy ciała, kliknij TUTAJ i odwiedź inne moje artykuły.

 

Portrait of Young Man

 

 

 

 

Advertisements